1تفاوت آسانسور های گیرلس و گیربکس چیست؟
موتور گیرلس آسانسور دارای بازده و راندمان حدود 90% می باشد در حالیکه راندمان موتور گیربکس آسانسور حدود 50% می باشد.
موتور گیرلس آسانسور احتیاج به روغن کاری ندارد ولی موتور گیربکس آسانسور احتیاج به روغن کاری مرتب دارد.
موتور گیرلس آسانسور بدلیل نوع ساختارش زیاد داغ نمی کند حتی در ترافیک و کار بالا موتور برای خنک شدن متوقف نمی گردد ولی این توقف در حرکت برای خنک شدن در موتور گیربکس آسانسور در شرایط کار زیاد توسط سنسور حرارتی داخل موتور اتفاق می افتد.
دور موتور گیرلس آسانسور در حدود 150 دور در دقیقه است و همین امر باعث ایجاد صدای بسیار کم می شود ولی دور تند موتور گیربکس حدود 1500 دور در دقیقه بوده و همین امر باعث ایجاد صدای بیشتر می گردد موتور گیربکس آسانسور در هر بار برای شروع حرکت حدود 2 تا 3 برابر موتور گیرلس آسانسور جریان برق مصرف می کند.
موتور گیرلس آسانسور دارای حجم کمتری است بنابراین می توان از آن در نصب آسانسور روملس MRL استفاده نمود ولی این کار با موتور گیربکس آسانسور بدلیل حجم و وزن بیشتر امکانپذیر نیست. موتور گیرلس آسانسور احتیاج به فلایویل ندارد ولی موتور گیربکس احتیاج دارد.
2تفاوت آسانسورهای کششی و هیدرولیک چیست ؟
آسانسور های هیدرولیک در ظرفیت های مختلف با طول مسیر حرکت کم به کار گرفته می شوند و معمولاً در ظرفیت های بالا نسبت به انواع کششی مقرون به صرفه تر می باشند ، حرکت نرم و روان و قابلیت تنظیم سرعت ، دقت توقف در تراز طبقه ، شروع و خاتمه حرکت بدون شوک از مزایای این نوع آسانسورها هیدرولیک می باشد . عدم نیاز به پیش بینی موتورخانه در بالای چاه و امکان قرار دادن آن در فضای دورتری از چاه نیز از مزیتهای این نوع آسانسورها می‌باشد.
آسانسور کششی است که حرکت آن بر اثر اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کشش، در هنگام چرخش آن، توسط سیستم محرکه (موتور آسانسور) صورت می گیرد. بخاطر مزایای زیاد این سیستم و از همه مهمتر مقرون به صرفه بودن این سیستم ، آسانسور کششی یکی از متداول ترین سیستم های اجرایی آسانسور در دنیا می باشد. نحوه کارکرد اینگونه آسانسور ها بر اساس نیروی الکتروموتور و گیربکس می باشد که از طریق فلکه گیربکس ، توان مربوطه در امتداد قائم به کابین آسانسور اعمال شده و حرکت کابین را به بالا یا پایین فراهم می نماید. همچنین در این سیستم کابین آسانسور به وسیله چندین رشته طناب های فولادی (سیم بکسل) به وزنه تعادل متصل بوده و سیستم تعلیق آسانسور فراهم می نمایید
33vf چیست ؟
درایو 3vf دستگاه پیشرفته ای است که در تابلو فرمان های 3vf وجود داشته و کارش این است که حرکت و توقف های کابین بسیار نرم و بدون ضربه انجام گیرد و نحوه کار آن بدین طریق است که درایو 3vf بین شبکه برق تابلو فرمان و موتور سه فاز آسانسور قرار می گیرد و سپس با دریافت توان الکتریکی از شبکه با تنظیمات پیشرفته ای که دارد ولتاژ و فرکانس خروجی را تنظیم نموده و سپس فرمانها را به موتور آسانسور می فرستد که با اینکار می تواند سرعت و گشتاور موتور را به گونه ای تنظیم کند که همواره حرکت کابین آسانسور با نرمی انجام گردد.
4 black out یا سیستم نجات اضطراری چیست ؟
سیستم Black out یا به اصطلاح سیستم نجات اضطراری در نصب آسانسور ، زمانیکه آسانسور در حال حرکت بوده و سه فاز ورودی آسانسور و یا یکی از فازها به هر دلیلی قطع گردد و یا ولتاژ فازها افزایش یا کاهش یابد، کنترل موتور آسانسور را بدست گرفته و با محاسبات جریان ، آسان ترین و کم مصرف ترین جهت چرخش موتور را انتخاب می کند و کابین را به Level طبقه رسانده و درب را باز میکند و غیر فعال میگردد.
5آسانسور mrl چیست ؟
آسانسور به انگلیسی elevator است، و MRL مخفف Machine RoomLess می باشد که در آنها، سیستم آسانسور، موتورخانه ندارد و کلیه تجهیزات داخل چاه آسانسور نصب شده اند .
6آسانسور شیشه ای و آسانسور پانوراما از کدام نوع آسانسور هستند؟
آسانسور شیشه ای، می تواند آسانسور کششی، آسانسور هیدرولیک، و یا آسانسور MRL باشد. در واقع اگر اتاق آسانسور از جنس شیشه باشد، به آن آسانسور شیشه ای می گویند، و این موضوع ارتباطی به موتور و گیربکس آسانسور ندارد، و آسانسور پانوراما، نوعی آسانسور شیشه ای محسوب می شود که سقف آن از جنس شیشه است.
7آسانسور خودرو بر چیست؟
آسانسوری که برای حمل خودرو طراحی و ساخته شده باشد را آسانسور حمل خودرو می گویند، معمولا این نوع آسانسورها هیدرولیکی هستند.
8قیمت آسانسور را چگونه محاسبه می کنند؟
آسانسور از صد ها قطعه تشکیل شده که هر کدام انواع و اقسامی دارند، و طبیعتا قیمتهای متفاوتی هم باید برای آنها پرداخت، اما در کل، تعداد نفرات آسانسور، نصب درایو، نصب بلک اوت، نوع موتور، و تعداد ایستگاه ها (یا تعداد توقفها) در قیمت آسانسور تعیین کننده هستند. مثلا قیمت آسانسور 8 نفره، بسیار بیشتر از قیمت آسانسور 4 نفره است، زیرا اصول طراحی و ساخت متفاوتی هم دارد.
9آسانسور حمل بار چیست و چرا وجود دارد؟
در ساختمانهای بزرگ، آسانسوری برای حمل بار تعبیه شده، زیرا اولا: فضا، و جنس دیوار اتاق این آسانسور برای حمل بار ساخته شده و در برابر ضربه مقاوم است، ثانیا: با این روش مسافران طبقات مجبور نیستند که منتظر تخلیه بار باشند.
10در انتخاب یک شرکت آسانسور و پله برقی توجه چه نکاتی حائز اهمیت است؟
بررسي دقيق مدارك و گواهينامه‌هاي شركتي كه قصد خريد از آن را داريم.
بررسي دقيق مشخصات فني ارائه شده.
بررسي توان شركت از نظر مالي و اجرايي.
بررسي رزومه كاري شركت‌ و نيز بازديد از پروژهاي نصب شده توسط آن. مراجعه و بازديد از محل شركت و مذاكره در محل.
11آیا دو آسانسور كه مشخصات فني آنها ظاهراً يكسان است (مطابق مشخصات فني مكتوب) داراي كيفيت يكساني هستند؟
قطعاً خیر، در بسیاری از موارد مشخصات ذکر شده صرفاً براساس اطلاعات رایج بازار بوده و نیازهای کارفرما در آن لحاظ نشده‌است. همچنین مواردی از قبیل كيفيت اجناس، كيفيت نصب، كنترل كيفيت تجهيزات نصب شده از جمله مواردی هستند که در مشخصات فنی مکتوب قابل ارزیابی نیست و صرفاً سابقه، اعتبار و دانش فنی شرکت تضمین‌کننده آن خواهد بود.
12چرا در دو آسانسور كه مشخصات فني تقريبا يكساني دارند (مطابق مشخصات فني مكتوب) تفاوت قيمت بسيار است؟
كيفيت اجناس
كيفيت نصب
كنترل كيفيت تجهيزات نصب شده
اگر در هر يك از موارد فوق اشكالاتي وجود داشته باشد، مي‌تواند منجر به سلب رضايت و آسايش مشتري و مصرف كننده شود. در مشخصات فني آسانسورها تنها به نوع قطعات اشاره مي‌شود نه كيفيت آن. بنابراين كيفيت قطعات مي‌تواند متغير باشد. به عنوان مثال می‌توان كابين آسانسور را ذکر کرد که در مشخصات فنی مکتوب، تنها با ذکر تزئینات متمایز مي‌شوند، (استنلس استيل يا...). كيفيت ساخت كابين، وزن كابين،كيفيت مصالح استفاده‌شده، درجه كيفي استيل استفاده شده، همه در كيفيت و زيبايي محصول نهايي موثر می‌باشد.
13تفاوت استاندارد آسانسور های پروانه ساختمانی قدیم و جدید چیست ؟
استاندارد جدید آسانسور برای ساختمان هایی که پروانه آنها از تاریخ 01/05/1394 صادر شده شامل تغییرات چشمگیری در رابطه با موارد ساختمانی و آسانسوری شده است که چندین مورد در زیل ذکر می گردد :
آهن آلات (سازه فلزی)باید نسبت به خوردگی محافظت شود (ضد زنگ)
فلکه گاورنر پایین کاور داشته باشد
لوکس نور مورد نظر کابین تامین باشد.
چراغ تونلی باید توسط دو کلید که یکی از آنها در موتورخانه نصب می شود و دیگری در پایین چاله آسانسور کنار شاسی استپ
EnglishIran